در بین هزاران سایتی که در ایران فیلتر هستند شاید مهمتر از سایت youtube.com  نداریم. سرویسها و سایتهای معروفی در ایران فیلتر هستند اما در بسیاری از موارد سرویسهای مشابهی وجود دارند یا حداقل بخشی از محتوای مهم آنها به شکل دیگری در دسترس است. مشاهده سایتی مانند youtube از طریق وی پی ان یا دیگر شیوه های رایج در مشاهده موقت سایتهای فیلتر شده نیز آسان نبوده و عموماً بسیار کند است.

یوتیوب بزرگترین و معروفترین سایت میزبانی و به اشتراک گذاری محتوای ویدیویی است و تقریباً سرویس نخست برای دسترسی به ویدیوهای پخش شده توسط شرکتها و سایتهای بزرگ است. میخواهید یک ویدیو آموزشی درباره نصب یا استفاده از یک نرم افزار ببنید؟ یا گزارشی از همایش یا برنامه معرفی محصولات یک شرکت را ببنید؟ و یا میخواهید گزارش تصویری درباره عملکرد یک محصول سخت افزاری را مشاهده کنید؟ شاید در بسیاری از این موارد تنها مرجع سایت Youtube باشد. احتمالا نهادی که این سایت را در ایران فیلتر کرده است وجود موارد متعدد محتوای نامناسب و غیراخلاقی را دلیل این مسدود سازی میداند اما در واقع ما از سایتی صحبت میکنیم که نه تنها هزاران ویدیو مناسب دارد بلکه در بسیاری موارد تنها مرجع برای دسترسی به هزاران ویدیویی آموزشی است و در چنین شرایطی آیا بهتر نیست که از مسدود سازی موردی یا فیلترینگ هوشمند استفاده کنیم؟
شاید موافقان فیلترینگ این سایت پیشنهاد استفاده از سرویسهای مشابه ایرانی را بدهند. حقیقت این است که برای اشتراک گذاری ویدیو توسط کاربران ایرانی سرویسهای مشابه ایران یوتیوب گزینه خوبی هستند اما برای دسترسی به هزاران ویدیو که توسط شرکتها یا افراد از کشورهای مختلف در یوتیوپ چه راهکاری وجود دارد؟ طبیعتاً ما نمی توانیم از شرکت مایکروسافت یا گوگل یا اپل و هزاران شرکت و موسسه دیگر بخواهیم ویدیوهای آموزشی یا معرفی محصولات خود را در سرویسهای بومی تمام کشورها آپلود کنند. حتی در صورت قبول استفاده از اشتراک گذاری ویدیو توسط سرویسهای بومی میتوانیم بپذیریم که بخش آپلود و اشتراک گذاری سایت یوتیوب همچنان مسدود باشد اما قاعدتاً باید دسترسی به محتوای اصلی سایت امکان پذیر باشد.
اگر مشکل بابت پهنای باند نیز باشد باید این سوال را مطرح کنیم که هدف از گسترش و افزایش پهنای باند اینترنت بین الملل چیست؟ طبیعتاً این حق کاربر است که انتخاب کند چگونه از پهنای باند اینترنتی که خریداری کرده است  استفاده کند و بطور مثال نمی توانیم تمام سایتهای آپلود یا سرویسهای بروزرسانی مایکروسافت و.. را با هدف کاهش پهنای باند بین الملل مسدود کنیم. مشخصاً در قانون جرائم رایانه ای بحث صرفه جویی در پهنای باند به عنوان اهداف پالایش و فیلترینگ تعریف نشده است.

با توجه به ارزش محتوایی سایت یوتیوب، افزایش انتشار محتوای ویدیویی در جهان و افزایش پهنای باند کاربران وقت آن است که در ارتباط با مسدود بودن کامل سرویس یوتیوب تجدید نظر شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: